Bilde nettsiden Kunderundersoekelse feb 2024 1920 x 720 03

Kundeundersøkelse 2023

På slutten av 2023 fikk vi resultatet av vår store kundeundersøkelse. Den viser blant annet at pris på nettleie er området hvor kundene våre er minst fornøyd, mens vi får skryt for leveringssikkerhet, reaksjonsevne og god informasjon.

For andre gang er årlig kundeundersøkelse gjennomført i samarbeid med Kantar (tidligere Norsk Gallup). Hensikten er å kartlegge hva våre husholdningskunder er mest fornøyde med, og hvor forbedringspotensialet vårt er størst. Samme undersøkelse er gjennomført hos mange andre nettselskaper. Totalt dekker de deltakende nettselskapene mer enn 80 % av nettkundene i Norge.

Vi er glade for responsen, og det er positivt at så mange gir uttrykk for at de setter pris på at vi ber om deres meninger. Svarene gir oss viktige tilbakemeldinger som vi bruker aktivt i vårt videre arbeid.

Kundeundersøkelsen for 2023 viser at kundene har blitt mer fornøyde det siste året. Elinett øker fra 64 poeng i 2022 til 69 poeng i 2023. Landsgjennomsnittet for 2023 er på 55 poeng. Det viser at våre kunder gir oss en vurdering som er 14 poeng bedre enn det andre nettselskaper i gjennomsnitt har fått fra sine kunder.

Mest fornøyd med kjernevirksomheten

Leveringssikkerhet og reaksjonsevne ved skade er hva våre kunder er mest fornøyde med. Her ligger vi hele 8 poeng over bransjesnittet. For oss vil leveringssikkerhet, reaksjonsevne og gode varslingsrutiner ved strømbrudd alltid være det viktigste. Vi skal alltid være på!

"Fortsett å levere trygg strøm, så kundene slipper å tenke på det!" "Fortsett med å styrke nettet. Både med tanke på å utnytte lokal produksjon og holde ut i ekstremvær", er kommentarer fra noen av kundene.

Har blitt bedre på informasjon

Undersøkelsen viser at den største forbedringen er gjort innenfor informasjon, nettside, ventetid og løsningsevne. Fjorårets undersøkelse viste at dette var viktige områder å ta tak i, som betød mye for kundene våre. Resultatet viser at vi har gjort mange viktige og riktige prioriteringer i kundearbeidet. Selv om både informasjon og kundebetjenring viser god fremgang, er det likevel her dere synes vi fortsatt kan bli enda bedre. Vi vil fortsette det gode forbedringsarbeidet også fremover. Med dette sagt, er det også viktig å understreke at våre kunder er vesentlig mer fornøyde med informasjonen de får sammenlignet med andre nettkunder. Når det gjelder informasjon generelt sett, ligger tilfredsheten blant våre kunder 18 poeng over bransjesnittet! Det er vi stolte av, og vi vil fortsette å jobbe for å være best mulig på dette området.

Minst fornøyd med nettleie

I likhet med andre nettselskaper, er nettleien det kundene våre virker minst fornøyde med. Årets måling viser likevel at kundene ikke er like kritiske til nettleien som for ett år siden; et signal om at kundene opplever at leveranse og betaling står i forhold til hverandre. Noen etterlyser fremdeles mer informasjon om Elinett, hva vi gjør og hva nettleie brukes til. Det viser at vi fortsatt har en viktig jobb å gjøre med å opplyse kundene om hvordan kraftmarkedet fungerer. Det er fortsatt for mange som blander oss med kraftleverandører, og leverandører av fiber/bredbånd.

Tips oss

Har du oppdaget feil eller skader på utstyr som tilhører oss? Tips oss gjerne! Legg gjerne ved et bilde av problemet.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.